Sunday, December 18, 2011

Bros Before Hoes, NCOs, and Furloughs

זה ייכתב בשביל אחיי בצבא, שהיה לי הכבוד של החיים שלי לשרת איתם. מי שלא היה איתי בצבא הוא עדיין מוזמן לנסות לקרוא, כל עוד שהוא יידע שהוא כנראה לא יבין.


בואו נגיד שנייה שהייתי אומר לכם שאני כבר מתגעגע לחרא הזה.  הייתם מאמינים לי? הייתם מאמינים שאני מתגעגע לשמירות, למנות קרב, ל 17-4?


אני מניח שהייתם עונים לי שאני סתם דפוק, שהייתם אומרים לי פשוט לטוס בחזרה כבר לחוף בקליפורניה בלי להסתכל אחורה, בלי לחשוב שוב על מארבים או מסדרי בוקר בחיים.


ואני אז הייתי מצטרך להסביר לכם שהעניין הוא לא כזה פשוט, שאני אף פעם לא אהבתי לסבול סתם בצבא - אך שהדבר שתמיד אהבתי היה לסבול ביחד איתכם, ושאני רק עכשיו, בהסתכלות לאחור, מתחיל להבין בדיוק באיזה רמות אהבתי את זה, אפילו בלי לשים לב בתוך הרגע עצמו.


לפני שהגעתי לצבא, הייתי בונה חיבורים עם חברים בעיקר דרך חוויות שנהנינו ביחד. רק מאז שהתגייסתי לצבא התחלתי באמת להעריך את הרעיון של ידידות שנבנתה דרך חוויות שסובלים ביחד, ואין מה להשוות בניהם. שני אנשים שבנו את ידידותם דרך דם וזיעה מכירים ומעריכים אחד את השני ברמות ששני ידידים שפגשו במסיבה ושותים בירות ביחד בחיים לא יצליחו להתקרב אליהן.


אחרי שהייתי מתחיל להסביר לכם פחות או יותר ככה, אולי אז הייתם מתחילים להבין איך זה בכלל אפשרי שפתאום אני מתגעגע לצבא - זה פחות שאני מתגעגע לצבא עצמו ויותר שאני מתגעגע לאנשים שבגללם התקופה הזאת היתה החוויה הכי נהדרת בחיים שלי.


בקיצור, העיקר כאן הוא להגיד לכם תודה על הכל, לא רק שחיפיתם עליי בשטח, אבל בחשיבות עוד יותר גבוהה, שתוך כדי זה וכל השאר החרא שעברנו ביחד, הספקתם גם להראות לי מציאות אחרת, אחווה כזאת, שאי אפשר לגלות בשום דרך אחרת. תודה על האחווה שבנינו ביחד, שתישאר איתי, ותחזק אותי לכל החיים.


בהמשך, אל תשכחו את החשיבות הענקית של תפקידכם - ביום יום, אני בעצמי מכיר שזה יכול לקרות ממש בקלות. כמובן, הכל יותר ברור בהסתכלות אחורה, ואני חייב להודות שאני מרגיש חוסר מסוים. החוסר הזה קשה להגדיר, אבל אני בטוח שהוא קשור לאחריות הזאת שפתאום כבר לא איתי, האחריות הכי כבדה והכי יפה שהיתה לי בחיים שלי: אחריות על החיים של אחיכם בצבא, של המשפחות שלכם בבית, של מדינת ישראל, ושל כל העם היהודי.  האחריות הזאת היא יושבת כבד על כתפיכם, על הגבים שלכם בצורת רובה, והיא נותנת משמעות עמוקה לכל צעד שאתם לוקחים. תעריכו אותה, תכבדו אותה, ותתכבדו כל בוקר שאתם קמים להתלבש במדים של חיילי צה"ל.  


ביום יום, אפשר ממש בקלות לאבד ראייה על המשמעות הגדולה יותר של תפקידכם, אבל תאמינו לי שאני כבר מקנא בכם באופן שאולי לא תבינו לגמרי עד שייצא לכם לחשוב על השירות שלכם בעבר במקום ההווה.


תהיו חזקים, חבר'ה. אני מחכה ליום שתבקרו אותי בחופים של קליפורניה - רק אז, סוף סוף, תבינו למה לא הפסקתי לדבר עליהם כל הזמן הזה. ובינתיים, שתהיו כולכם מוצלחים בכל משימה. תשמרו עלינו, תותחים שלי. אני אוהב אותכם אחד אחד.






בן

7 comments:

  1. Ummm...I'm sure there's a happy Hanukah in there somewhere, but I'm having a hard time finding it

    ReplyDelete
  2. Happy Hanukkah to you too Nicolas

    ReplyDelete
  3. statistically, you're nowadays more likely to find shalvah and self-made affluence in Israel than in California. So unless you're life-goal is to return to living off of daddy's money, stay in Israel.

    It's true that you fell under the influence of people who over-glamorize the infantry (I fixed radars). Which job-qualifies you to be a Professional Jew back in California. Sort of a first cousin to Reverend Al Sharpton's Professional Black act.

    500 or 1000 years from now, the only thing that will have mattered about your life, is if your life helped ensure the continuity of Ivrit as the language of the bureacracy of the Land of Israel. King David did; so we forgive him for all his multitude of sins. The Maccabees did; so likewise. If you do the same, we will forgive you for having the literary style of an Oakland 8-grader.

    ReplyDelete
  4. Hi Alan - you may be my favorite new fan, so I hope you'll excuse me when I say I can't quite seem to figure you out.

    I'm not sure how to assign a profile to someone who fixed radars in the infantry (though you don't mention whether Israeli or American), is familiar with the infrastructural problems in the Oakland public school system, and who demonstrates some knowledge of Hebrew history (and even the term "shalvah" to boot), yet struggles to spell "bureaucracy" or even "your" - or perhaps that was an attempt at subtle irony, and merely one more layer to the enigma that is Alan?

    I assume I don't know you personally, Alan - so thanks all the more for reading. If you don't mind saying, how did you find the blog?

    ReplyDelete
  5. I have fixed radars both in Ramat David Air Force Base (he-tovim le-Hayal-Avir!) and the US Navy.

    You correctly de-encrypted my "bureaucracy" and my "your". Which shows that I put just enough time into spelling-correctness so that the error rate was sufficiently low. Which is the threeshold where I move onto the next task.... I don't need to die with a perfect set of teeth, just a working set. If you're actually smart enough, you can study error-correcting codes in engineering school. Or, you can chose to continue going through life hanging out with arsim^H^H^H^H%H chayallim reglaim. Your choice.

    Oakland doesn't have any infrastructural problems.... it has attitude problems. The Left Coast crybaby i'm-entitled attitude. Even the Etiopim know that the Africans which arrived in America were the ones who were dull-witted enough to GET CAPTURED as slaves by the smarter ones who sold the former to the white guys with cash. And the coconut seldom falls very far from the tree as the generations pass.
    reference: www.erectuswalksamongst.us Not pretty at the racist end chapters - but the first 3/4 seems to be yet-un-disproven factual.

    But go ahead, go back to California and hang out with the Occupy crowd. It will just leave the Israeli business scene just that little bit less crowded, for me to make some shkalim to give to frech'im in Afula, the morning after the love affair. I already know they're PRETENDING to love me; as long as their acting is sufficiently good, I don't really care. One might as well imagine that Bar Rafaelli was ever more than Leonardo Decaprio's intermission Service Vagina. It's just vaginas; not the glory that is math and physics. No one in 2011 really cares that Albert Einstein was actually quite the sexist pig.

    Humans ARE the same as chickens; always have been and always will be. There's always a pecking order. And I'm gonna be on top.

    You Leftist Friers can hang out with the Food Stampista Gender Equality Studies crowd down there at the bottom. Enjoy your skull's next tafkid as Magavnik baton target practice, achi.... maybe they'll kick some sense into you.

    If memory serves (and as Sherlock Holmes noted to Dr Watson, memorizing many things is a total waste of time) I googled on "lone soldier" & blog. Not sure why. Moment of nostalgia, presumably. Should have spent the time looking for a new cosit to rent. Hey, some of those banot magavnikkitot are hot....

    ReplyDelete
  6. You're certainly a piece of work, Alan. Admittedly, that post left me even more confused about your identity - you claim to be an IDF veteran (and have the slang to back that up), but the rest of you seems like an awfully strange blend of racist, misogynist, and self-loathing Jew. But since apparently you're in Israel, maybe we should sort out our differences sometime over some nargila.

    Until then, though, I'm going to need you to tone it down as long as we're in a public forum (especially one that has my name on it) with a varied audience - I'm going to start deleting your posts if they remain as brazenly vulgar and offensive as your last one.

    ReplyDelete
  7. התרגשתי בתור אחד שמגיע מהעולם הטובעני והלא פשוט בכלל,אם כמה שהמחנה המשותף בנינו רחב אני חושב שכל אדם בחברה הישראלית צריך לקרוא ולהעריך את הפוסט הזה,מעריך אותך מאוד בחור

    ReplyDelete